Przejdź do treści

Skargi

Skargi i wnioski rozpatrywane są przez Prezesa Sądu Rejonowego w Nisku.

Zasady składania oraz rozpatrywania skarg: 

 Skarga/ wniosek powinny zawierać:

  • datę wniesienia skargi/ wniosku,
  • imię i nazwisko, adres wnoszącego skargę/wniosek,
  • zwięzłą treść skargi/ wniosku,
  • w razie potrzeby sygnaturę akt sprawy, której dotyczy skarga/ wniosek.
  1. Skargi i wnioski mogą być złożone:

    -pisemnie na adres:

Prezes Sądu Rejonowego w Nisku,

ul. Gisgesa 1, 37-400 Nisko

Skargi / wnioski wnoszone na piśmie przyjmowane są w Biurze Podawczym Sądu (parter budynku głównego pok. 101) lub drogą pocztową.

-za pośrednictwem poczty elektronicznej - administracja@nisko.sr.gov.pl

  -  ustnie do protokołu (skargi i wnioski składane ustnie przyjmowane są przez pracownika Sekcji Administracyjnej  tut. Sądu - pok. 212 lub 231. Protokół jest podpisywany przez skarżącego  lub wnioskodawcę oraz pracownika przyjmującego skargę lub wniosek).

Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący skargę lub wniosek potwierdza ich przyjęcie.

Prezes Sądu Rejonowego w Nisku sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną podległych mu jednostek organizacyjnych w kierowanym przez niego sądzie. W ramach tego nadzoru przyjmowane oraz rozpatrywane są skargi i wnioski, które nie mogą wkraczać w decyzje procesowe i orzeczenia wydawane przez niezawisły sąd (art.22 i art. 41a-41d ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U.2023.217 t.j.).

Stosownie do treści art. 165, art. 167 ust. 1 pkt 4, art. 175  ustawy z dnia 22 marca 2018 roku o komornikach sądowych (Dz.U.2022.2224 j.t.) Prezes Sądu Rejonowego sprawuje nadzór administracyjny (odpowiedzialny) nad działalnością komorników sądowych przy Sądzie Rejonowym w Nisku, w ramach którego rozpoznaje skargi dotyczące działalności komorników, niestanowiących przedmiotu rozpoznania sądu w trybie art. 767 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego.

Skargi i wnioski rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od daty ich wpływu, a w przypadku skargi na komornika sądowego w terminie 7 dni.

Jeśli na podstawie treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu wzywa się skarżącego lub wnioskodawcę do uzupełnienia skargi lub wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie zawiera pouczenie, że nieuzupełnienie braków w terminie spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.

Skargi w zakresie dotyczącym działalności sądów, w dziedzinie, w której sędziowie są niezawiśli, nie podlegają rozpatrzeniu. Organ sądu, do którego taka skarga lub wniosek zostały skierowane, zawiadamia skarżącego o przyczynach odmowy rozpatrzenia skargi. Jeżeli skarga dotyczy czynności sądu podlegającej zaskarżeniu w toku instancji, organ ten jest obowiązany niezwłocznie przekazać skargę do akt sprawy, której skarga dotyczy, zawiadamiając o tym skarżącego.

Skargi lub wnioski dotyczące treści czynności sądu jeszcze niedokonanych, należących do dziedziny, o której mowa w pkt. 6- tym podlegają niezwłocznemu przekazaniu do akt postępowania, którego dotyczą.

Skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę z podaniem przyczyny pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.

Ustawa z dnia 17 czerwca 2004 roku o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki  (Dz. U. z 2018.75 t.j.) pozwala stronie wnieść skargę o stwierdzenie, że w postępowaniu sądowym, którego skarga dotyczy, nastąpiła przewlekłość postępowania.

Zgodnie z ustawą przewlekłość postępowania zachodzi, gdy: 

- postępowanie to trwa dłużej, niż to konieczne dla wyjaśnienia tych okoliczności faktycznych i prawnych, które są istotne dla rozstrzygnięcia sprawy,

- postępowanie trwa dłużej niż to konieczne do załatwienia sprawy egzekucyjnej lub innej dotyczącej wykonania orzeczenia sądowego.

Sąd rozpoznając skargę musi ocenić, czy w sprawie doszło do przewlekłości postępowania. Ma więc ocenić w szczególności terminowość i prawidłowość czynności podjętych przez sąd w celu wydania w sprawie rozstrzygnięcia co do istoty lub czynności podjętych przez sąd lub komornika sądowego w celu przeprowadzenia i zakończenia sprawy egzekucyjnej. Musi uwzględnić przy tym charakter sprawy, stopień faktycznej i prawnej jej zawiłości, znaczenie dla strony, która wniosła skargę, rozstrzygniętych w niej zagadnień oraz zachowanie się stron, a w szczególności strony, która zarzuciła przewlekłość postępowania.

Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy w Nisku
Strona wygenerowana przez system (dynamicznie aktualizowana)
Dokument z dnia:
Wytworzył:
Kornelia Lelakowska
Publikacja w dniu:
Opublikował:
Kornelia Lelakowska
Zatwierdzony przez: b/d
Licznik odwiedzin: 163